Het is eenvoudig, maar niet gemakkelijk

Je hebt een moeilijke situatie meegemaakt met een gezin dat je begeleidt. Je komt daarna een collega tegen en je vertelt haar wat dit met jou doet. Je zou meer voor dit gezin willen doen dan de situatie nu toelaat. Zij luistert met de volle 100% naar je.

Herken je zo’n moment, dat iemand met volle aandacht naar je luistert? Hoe is dat voor je?

Er bestaat niet zoiets als dé dialoog, maar er zijn wel kenmerken die vorm geven aan een dialoog. Zoals open luisteren, vertragen, je reactie uitstellen, oordelen parkeren of uitstellen, gelijkwaardigheid. Als je het woord letterlijk vertaald, dan betekent ‘Dia’ – ‘door’ en ‘logos’ – ‘woord’. Door het woord heen luisteren.

Steve de Shazer heeft een mooie uitspraak: ” It’s simple, but not easy.” De benadering om met iemand in dialoog te zijn, klinkt eenvoudig. Het heeft bij mij ook vaak de gedachte opgeroepen, dat ik deze vaardigheden wel ken en toepas in de praktijk. Ik kan goed contact maken met anderen en luister open naar hun verhaal. Maar als ik eerlijk ben, stond ik niet bij deze vaardigheden stil. Tot ik met systemisch-dialogisch werk in aanraking kwam.

Systemisch-dialogisch werk

Mijn eigen ervaring met dialogische oefeningen: ik kreeg een spiegel voorgehouden, wat enigszins confronterend was. En uiteindelijk erg verrijkend. Het heeft voor mij de kwaliteit van het in-contact-zijn op allerlei manieren vergroot. Zowel privé als in mijn werk. Ik ben mij nu meer bewust van de ruimte die ik de cliënt geef, hoewel ik dacht dat ik dat al deed. Ik had er nooit moeite mee om stiltes te laten vallen, maar heb opgemerkt dat ik nog veel meer kan vertragen. Er komt nog meer bij de ander vandaan, als ik mijn eigen reactie en oordeel uit kan stellen. Ook op het vlak van gelijkwaardigheid heb ik meer bewustzijn gekregen. Met een vriendin is het niet zo moeilijk om de gelijkwaardigheid te ervaren, maar als je in contact met een cliënt bent is het anders. Vanuit mijn functie als therapeut kan ik prima adviezen geven als de cliënt daarom vraagt. Het is aan mij om in het contact open te blijven luisteren naar de cliënt. Wat voor verschil maakt het voor de cliënt, als hij/zij de adviezen hoort. Wat is er dan anders: daar kun je over in dialoog gaan. Het lijkt een open deur, in dialoog zijn. Het is eenvoudig, maar niet gemakkelijk.

In deze blog heb ik dialogische kant belicht. In de basiscursus ‘Systemisch-dialogisch werken in de hulpverlening’, die ik vanuit Davotes organiseer, komen zowel dialogische als systemische aspecten aan bod. Een systemisch manier van waarnemen, als je in contact met je cliënt bent. Je oefent met kleine opstellingsformaten om samen met de cliënt anders naar de klacht of hulpvraag te kijken.

Op 4-5-6 juni 2018 is de volgende basiscursus in Delft. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar. Voor jeugdzorgwerkers is de cursus met 27,5 punten door het SKJ geaccrediteerd. Wees welkom om aan te sluiten of mail als je op de hoogte wilt blijven van het aanbod.

Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

Hartelijke groet, Brenda Zwinkels

Systemisch-dialogisch procesbegeleider

Mail: brenda@davotes.nl  Tel: 06-39119006 www.davotes.nl