In beweging zetten

Vaak is een probleem of klacht een oplossing voor iets anders. Waar het eigenlijk over gaat ligt dan verborgen onder het probleem of de klacht. Systemisch-dialogisch opstellingenwerk maakt verbinding met deze onderlaag. Het effect is dat er weer beweging op gang wordt gebracht; daar waar iets was vastgezet of moeilijk losgelaten kon worden, kan het weer gaan stromen.

Ruimte voor eigen vraagstukken

Davotes biedt aan (zorg)professionals de ruimte om eigen vraagstukken te onderzoeken. Om jezelf op persoonlijk vlak verder te ontwikkelen. Er is aandacht voor een systemische manier van kijken en verdiepen van je eigen dialogische houding. Denk hierbij aan: open luisteren (zonder oordeel), wachten met reageren, gelijkwaardigheid, vertragen.

Als je het zelf hebt ervaren, wat systemisch-dialogisch werk voor verschil kan maken, dan kun je het inzetten in je eigen werksetting. Zo breng je niet alleen jezelf, maar ook de cliënt in beweging.

Wat is het effect op de cliënt?

Het kan voor de cliënt een enorme hulpbron zijn, als hij/zij langzamer wordt, zelf leert niet direct te reageren maar leert voelen en waar te nemen. Vaak gebeurt er in de thuissituatie iets, waardoor de cliënt gelijk reageert. Als de cliënt een mogelijkheid heeft om open te luisteren en niet gelijk dat wat gezegd is, uit te vegen door direct iets terug te zeggen, dan ontstaat er iets nieuws. Het vermogen je reactietijd te verlengen, met een mooi woord suspenderen, biedt tussenruimte waarin je kunt voelen. En wat je voelt kun je weer in het contact brengen. Heb je die tussenruimte niet, dan blijf je vaak in oordelen hangen.

Eigen verantwoordelijkheid nemen

Een andere aspect van een dialogische houding is gelijkwaardigheid: als je je cliënt naast wachten met reageren ook kunt leren in gelijkwaardigheid te zijn in het contact, door zelf in gelijkwaardigheid te zijn, dan roept dat een gevoel op van ‘belangrijk zijn – gezien worden’. Een innerlijke houding gericht op gelijkwaardigheid nodigt de cliënt uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het veranderproces. Aandacht voor je eigen dialogische vaardigheden als professional schept ruimte voor veiligheid en vertrouwen, om goed met de cliënt te kunnen werken. Een klein opstellingsformaat kan als aanvulling nog gebruikt worden om bijvoorbeeld de hulpvraag te verduidelijken en nieuwe beelden te vormen bij een vastgezet beeld.

Dat zijn wat ingrediënten uit de basiscursus ‘Systemisch-dialogisch werken in de hulpverlening’. Op 29-30-31 januari 2019 is de volgende cursus, met 27,5 punten geaccrediteerd door het SKJ.

Wil je meer weten of eerst nader kennis maken? Bel of mail me gerust:
Brenda Zwinkels tel. 06-39119006 of brenda@davotes.nl
Je kunt ook een kijkje nemen op www.davotes.nl